Dlaczego właściwa diagnostyka i naprawa nawierzchni szynowych jest tak ważna?
Utrzymanie pełnej przydatności eksploatacyjnej nawierzchni i torów jest gwarancją spokoju, bezpieczeństwa i właściwego ruchu pociągów. Bardzo ważna w tej kwestii jest właściwa diagnostyka, która umożliwia zauważanie w porę nawet najmniejsze usterki, braki oraz niedokładności, a w konsekwencji ich bezzwłoczne usunięcie. Sprawdź, w jaki sposób oceniany jest stan nawierzchni i jak dokonywane są naprawy?
Diagnostyka nawierzchni
Sprawdzenie stanu technicznego elementów nawierzchni, zużycia i ewentualnego zakresu robót niezbędnych dokonywany jest w trakcie oględzin oraz przeglądów technicznych. W ramach diagnostyki eksperci oceniają stan szyn, a następnie na podstawie obserwacji i badań oceniają ich przydatność do dalszej eksploatacji. Na podstawie uzyskanych wyników dokonuje się klasyfikacji stanu zużycia podkładów: małego, przeciętnego, dużego albo bardzo dużego. Natomiast badania diagnostyczne podsypki określają stopień degradacji podsypki i jej ogólnego stanu: dobrego, przeciętnego, złego lub bardzo złego. Analogicznie oceniane są złączki, a ich stan określa się jako: dobry, dostateczny albo zły.
Wykonywane są też badania techniczne rozjazdów. Ocenie podlegają wszystkie części konstrukcyjne, sprawność ich działania i stan utrzymania. Utrzymanie w stanie pełnej przydatności eksploatacyjnej nawierzchni i torów zapewnia bezpieczeństwo ruchu pociągów z prędkością zgodną z rozkładem jazdy. Bardzo ważne jest również regularne wykonywanie robót konserwacyjnych – z zachowaniem ciągłości ruchu pociągów, a także właściwego zabezpieczenia i oznakowania miejsca robót.
Zakres i technologie napraw
Utrzymanie stałej zdolności eksploatacyjnej nawierzchni poza pracami konserwacyjnymi zakłada również wykonywanie niezbędnych napraw, które polegają na usunięciu uszkodzeń części składowych nawierzchni oraz odkształceń toru przekraczających dopuszczalne granice tolerancji. W przypadku nawierzchni wykonywane są następujące typy napraw:
główne, które obejmują wszystkie środki i czynności wykorzystywane dla utrzymania lub przywrócenia podstawowych właściwości nawierzchni, przez całkowitą wymianę wszystkich zużytych lub co najmniej jednego z trzech głównych elementów nawierzchni, tj. szyn, podkładów lub podsypki;
bieżące, mające na celu utrzymanie nawierzchni w stanie sprawności eksploatacyjnej przez minimalną wymianę pojedynczych elementów nawierzchni (do 30%),
poawaryjne, tj. wykonywane w celu usunięcia w torach lub w rozjazdach szkód, które powstały na skutek wypadków spowodowanych ruchem taboru kolejowego lub z innych przyczyn.
Serwisem rozjazdów kolejowych zajmuje się Grupa KZN Bieżanów. W skład wykonywanych przez nich prac wchodzi m.in. monitorowanie i ocena stanu technicznego, przeglądy oraz identyfikacja parametrów technicznych rozjazdów i części rozjazdowych przeznaczonych do wymiany, a także regulacje i naprawy rolek podiglicowych, stabilizatorów położenia iglic itd.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana