Najczęstsze usterki w samochodach elektrycznych

Spis treści
Samochody elektryczne statystycznie psują rzadziej niż auta spalinowe, co stanowi ich niewątpliwą zaletę. Nie oznacza to jednak, że są całkowicie bezawaryjne. Dowiedz się, co najczęściej psuje się w „elektrykach”.
Problemy z akumulatorami
Według danych, które zebrał niemiecki automobilklub, najczęstszym problemem z samochodami elektrycznymi jest rozładowujący się akumulator 12V. Warto jednak zaznaczyć, że nie chodzi tu o główne źródło zasilania auta, lecz o mały akumulator, który znajdziemy także w autach spalinowych. Problemy z tym elementem mogą być jednak bardzo uciążliwe, gdyż odpowiada on m.in. za uruchamianie silnika. Oznacza to, że gdy jest rozładowany, nigdzie nie pojedziemy, nawet jak podstawowe baterie są naładowane w pełni. Przy tej okazji można przypomnieć, że główny akumulator w samochodzie elektrycznym z czasem się zużywa i staje się mniej wydajny. Po przejechaniu 200 000 km traci średnio ok. 20-30% wydajności. Gdy przestanie spełniać nasze wymagania, mamy do wyboru dwie możliwości – regenerację lub wymianę.
Przeczytaj również: Dlaczego warto zdecydować się na samochód elektryczny?
Układ kierowniczy, zawieszenie i inne usterki
Baterie są ciężkie, więc auta elektryczne mają zwykle większą masę niż spalinowe. Te różnice są oczywiście brane pod uwagę przez konstruktorów, lecz nie zmienia to faktu, że w „elektrykach” zawieszenie i układ kierowniczy poddawane są ciężkim próbom. Problemy z tymi elementami mogą pojawić się przede wszystkim, gdy jeździmy po drogach słabej jakości. Niemniej jednak podstawowe części psują się stosunkowo rzadko. Znacznie częściej do wizyty w serwisie samochodów elektrycznych skłonią nas usterki jakichś drobnych elementów, takich jak gniazdo ładowania, wysuwane klamki czy różnego rodzaju czujniki. Niektóre z takich awarii nie mają dużego wpływu codzienne użytkowanie, inne, jak przykładowo awaria klamek, mogą wręcz uniemożliwić jazdę.
Przeczytaj również: Dlaczego warto korzystać z oferty wypożyczalni samochodów elektrycznych?
Co z silnikiem?
Jak podkreślają specjaliści z krakowskiego serwisu Auto Krak, silnik w samochodzie elektrycznym ma stosunkowo prostą budowę i psuje się rzadko. Czasem jednak niektóre elementy mogą odmówić posłuszeństwa. Najczęściej zużywają się łożyska i rdzeń wirnika. Większość awarii można usunąć, gdy jednak to niemożliwe, trzeba liczyć się poważnymi kosztami. Nowy silnik elektryczny może kosztować od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Niemniej jednak e-auta nie są podatne na poważne awarie i przy odpowiedniej eksploatacji możemy mieć pewność, że „elektryk” powinien nam dobrze służyć przez naprawdę wiele lat.
Przeczytaj również: Jak dbać o samochód elektryczny, aby uniknąć usterek?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Speedway Freight Services (Poland) Sp. z o.o.
Transport morski
woj. pomorskie81-547 Gdynia, Popiela 26 lok. 2
-
Daniel Transport i spedycja Daniel Stec
Transport - usługi
woj. zachodniopomorskie78-100 Kołobrzeg, Czarnieckiego 7g lok. 7
-
V-Logistics Sp. z o. o.
Transport samochodowy
woj. podlaskie15-667 Białystok, gen. Sikorskiego 6 a lok. 20