Artykuł sponsorowany

Podstawowe rodzaje spedycji

Podstawowe rodzaje spedycji

Spedycja to wszystkie działania związane z organizowaniem przewozu towarów. Chodzi więc o wybór środka transportu, podpisywanie umów z przewoźnikami, ubezpieczanie przesyłki, nadanie i/lub odbiór towaru, a także pilnowanie, by wszystko odbyło się bez strat, zgodnie z zaplanowanym terminem i w możliwie najniższej cenie. Dowiedz się, jakie są podstawowe rodzaje spedycji i jak wybrać firmę spedytorską.

 

Rodzaje spedycji – najważniejsze kryteria podziału

Spedycję dzieli się na taką, która jest usługą materialną (odpłatną) oraz wykonywaną jako świadczenie nieodpłatne, nazywaną zwykle spedycją własną. Z tej pierwszej korzystają firmy zlecające przewóz towarów na zewnątrz, natomiast druga dotyczy przedsiębiorstw, które mają własny dział spedycji.

Przeczytaj również: Co to spedycja i dlaczego warto z niej korzystać?

Ze względu na ilość środków używanych do przewozu towarów rozróżnia się też:

  • spedycję gałęziową – tu wykorzystywany jest tylko jeden środek przewozowy;
  • spedycję intermodalną – przewóz odbywa się za pomocą wielu różnych gałęzi transportu.

Natomiast według jednego z najpopularniejszych podziałów podstawowe rodzaje spedycji to:

  • spedycja krajowa – gdzie przewóz organizowany jest na terenie jednego kraju;
  • spedycja międzynarodowa – która oznacza przewóz towarów z jednego państwa, do drugiego. Może się odbywać przy wykorzystaniu jednego lub wielu różnych środków przewozu.

 

Sprawna i terminowa spedycja wymaga wiedzy z zakresu prawa, dużego doświadczenia w organizowaniu transportu towarów różnego rodzaju oraz posiadania zaufanych przewoźników. Praca firm spedycyjnych wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i ma bezpośredni wpływ na kwestie finansowe przedsiębiorstw zlecających usługi przewozowe.

Przeczytaj również: Jaka jest różnica między transportem a spedycją?

 

Jak wybrać firmę spedycyjną?

Niezależnie od tego, jakiego rodzaju spedycji potrzebujesz, pamiętaj, aby wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników przy wyborze firmy spedycyjnej.

  • Sprawdź opinie – jeśli chcesz wiedzieć, czy firma świadczy usługi na satysfakcjonującym poziomie, dowiedz się, co sądzą o niej jej klienci. Zwróć też uwagę czy posiada certyfikat spedytorski – jak na przykład firma Vomax
  • Doświadczenie – ma naprawdę ogromny wpływ na jakość świadczonych usług, pomaga lepiej wyznaczać trasy i opierać się na sprawdzonych przewoźnikach.
  • Specjalizacja – może mieć znaczenie, zwłaszcza jeśli chcesz przewozić towary wymagające szczególnych warunków, np. chłodniczych. Dowiedz się więc, czy spedytor ma odpowiednie pojazdy, aby bezpiecznie transportować twój towar.

Spedycja obejmuje szereg różnych czynności i jest niezbędna w funkcjonowaniu wielu firm, dlatego niezależnie od tego, jakiego rodzaju spedycji potrzebujesz, mądrze wybierz spedytora.

Przeczytaj również: Jak przebiega proces spedycji w przypadku transportu do 3,5 tony?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.