Transport rzeczny jako alternatywa dla transportu drogowego
Rosnące przeciążenie sieci dróg w całej Europie, a także kwestie związane z ochroną środowiska naturalnego, wpływają na to, że transport rzeczny niemal całkowicie wyparty w ostatnich latach przez transport drogowy zaczyna być postrzegany jako alternatywne rozwiązanie tych problemów. Czym wobec tego charakteryzuje się transport śródlądowy i jak prezentują się kwestie związane z nim w naszym kraju?
Charakterystyka transportu śródlądowego
Transport rzeczny określany także jako żegluga śródlądowa opiera się na transportowaniu towarów oraz osób drogą wodną znajdującą się między portami rzecznymi. W jego przypadku wyróżnić można dwa rodzaje dróg — naturalne w postaci rzek, jezior i zalewów, a także sztuczne będące kanałami żeglugowymi. Przy czym należy zaznaczyć, że gęstość i długość śródlądowych szlaków wodnych, jest znacznie mniejsza niż dróg w transporcie samochodowym, jednak stale są one rozwijane. Potwierdzają to dane GUS, według których w Polsce w 2019 roku długość sieci śródlądowych dróg wodnych wynosiła 3722 km, a w 2020 roku już 3768 km.
Zalety transportu rzecznego
Podstawową zaletą transportu rzecznego, który oferuje między innymi firma DSTechnik ze Szczecina jest jego ekologiczność. Cechuje się on bowiem przede wszystkim:
niewielkim zużyciem energii,
dużą ładownością umożliwiającą zastąpienie za pomocą jednej barki nawet do 60 ciężarówek z kontenerami,
bezpieczeństwem,
niską emisją zanieczyszczeń o nawet 5 razy w porównaniu do transportu drogowego.
Dodatkowo transportowanie drogą śródlądową towarów i osób wiąże się także z niskimi kosztami zewnętrznymi i zapewnia możliwość zmniejszenia natężenia ruchu na drogach.
Czy w Polsce istnieje infrastruktura dla transportu rzecznego?
Aby transport rzeczny mógł stać się realną konkurencją dla transportu drogowego, wymaga odpowiedniej infrastruktury. Obecnie w naszym kraju jednym z najbardziej rozwiniętych śródlądowych szlaków transportowych jest natomiast Odra. Odrzańska Droga Wodna łączy trzy kraje — Czechy, Polskę oraz Niemcy i pozwala na transportowanie towarów z południa kraju na północ. Z powodzeniem może więc ona stanowić alternatywę dla transportu drogowego, zwłaszcza biorąc pod uwagę planowane inwestycje, które mają na celu poprawę stanu infrastruktury znajdującej się na tym szlaku transportowym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana