Artykuł sponsorowany

Znaczenie cross-dockingu w logistyce produkcji

Znaczenie cross-dockingu w logistyce produkcji

W praktyce rynkowej operatorów logistycznych coraz częściej wykorzystuje się cross docking, czyli przeładunek kompletacyjny. Jest on odpowiedzią na rosnące wymagania klientów. To metoda dystrybucji towarów, w której eliminuje się ich magazynowanie, co maksymalnie skraca czas realizacji zamówienia. Jakie znaczenie ma cross docking w logistyce produkcji i na czym dokładnie polega ta technika?

Czym jest cross docking?

Cross docking to pojęcie, które oznacza “bezpośrednie dokowanie”. Jest to jeden z systemów zarządzania asortymentem, coraz częściej wykorzystywany w logistyce. Polega on na tym, że towar trafiający do przedsiębiorstwa jest od razu przeładowywany i wysyłany do odbiorcy końcowego. Nie jest więc w międzyczasie magazynowany. Istotą tej metody jest zbieranie wielu produktów z różnych punktów w jednym miejscu, a następnie przekazywanie ich klientowi. Cross docking to metoda logistyczna pozwalająca na maksymalne skrócenie czasu realizacji zamówienia, dzięki czemu towar możliwie jak najszybciej trafia do końcowego odbiorcy. Jest ona stosowana zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i sklepów, czy magazynów.

Etapy cross dockingu

Cross docking maksymalnie upraszcza logistykę przedsiębiorstwa i umożliwia śledzenie jej wydajności. Dodatkowo eliminuje koszty przechowywania towarów i zmniejsza ryzyko ich zepsucia. W takim procesie można wyróżnić 4 rodzaje przeprowadzanych operacji. Wśród nich wymienia się:

  • zaplanowanie odbioru towaru od dostawcy,

  • przyjęcie wyrobów w magazynie,

  • rejestrację produktu i jego weryfikację, w tym kontrolę jakości,

  • konsolidację zamówień i przygotowanie ich do wysyłki do klienta.

Żeby jednak móc poprawnie stosować metodę cross dockingu, trzeba mieć system zarządzania, którego zadaniem będzie kontrola prawidłowego przebiegu dystrybucji ładunku. Dysponuje nim na przykład firma Operis Sp. z o.o. świadcząca m.in. usługi magazynowania i  składowania różnorodnych towarów.

Cross docking a logistyka produkcji

Cross docking to metoda, która ma ogromne znaczenie w logistyce produkcji. Jest jednak szczególnie przydatna zwłaszcza w przypadku producentów wytwarzających artykuły spożywcze o krótkim terminie przydatności. Dzięki niej możliwe jest wówczas maksymalne skrócenie czasu dostawy wyrobów do odbiorcy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.